" YENİ YILDA HAYVAN HAKLARINA VE DEĞERİNE DAİR



Hayvan hakları ve insan dışı diğer türlerin değeri kavramı zengin semtlere özgü lüks bir düşünce gibi görünse de "hak ve değer" kavramı hiçbir teknolojinin bize veremeyeceği tüm canlıların önemli ortak yaşam ilkesidir.

Aslında akılsız diye küçümsenen, insanın sahip olabileceği birçok beceriden yoksun görünen hayvanlar; gerçekten de okuyamazlar, atom fiziğiyle veya teorik matematikle uğraşamazlar, çeşitli kültür ürünleri yaratamazlar. Ancak gerçek şudur ki birçok insan da bunları yapamaz. Yine de bu onların daha az değerli olduğunu, daha az saygıya layık olduğunu göstermez.

İnsanların akıl sahibi veya akılcı düşünceye sahip olması, dili veya ölüme ilişkin düşünme becerisine sahip olmaları nedeniyle hayvanlardan çok daha farklı olduğu da iddia edilmektedir. Ancak birçok insanın çevreye ve diğer türleri dikkate alındığında çoğu hayvanın daha fazla akıl sahibi olarak davrandığı gözden kaçırılmaktadır. Üstelik köleliği, toplama kamplarını, cinsiyet ayrımcılığını, dünya savaşlarının yıkıcı etkilerini, nükleer silahların kullanımının dehşetini ve geri dönülemez sayılan tarım ve çevre felaketlerini yaratmış olan türümüzün diğer canlılardan daha iyi olan ya da diğer canlı türlerine göre daha akıllı olan ve akılcı davranan bir tür olduğu iddia etmek pek inandırıcı görünmemektedir.

İnsan türü yaşamına devam edebilmek ve hayatta kalabilmek için kendi türü dışındaki canlılara uyguladığı şiddeti durdurmalı ve doğal kaynakları kullanma ve tüketme biçimini değiştirmelidir.

İnsan türünün, bilim ve teknolojinin de imkânlarını da arkasına alarak doğanın ve tüm canlıların sahibi ve onlara hükmetme hakkına sahip olduğu düşüncesi ile sadece doğaya ve diğer canlılara değil kendine de zarar verdiği, yaşaması (şimdilik) mümkün görünen tek evi olan dünyayı her geçen gün kaybettiğini anlayabilmesi için işte bu “yeni bir değer” düşüncesinin (acilen) ortaya konması gerekmektedir.

“Değer” kavramı her ne kadar ekonomiden etiğe geçen bir kavram olmakla birlikte etikteki anlamı ekonomide sahip olduğu anlamdan farklıdır. Örneğin ekonomideki bir şeyin (bir kitabın, bir eşyanın, bir hayvanın) değeri kavramı “kullanım” ve “değiş-tokuş değeri” anlamında düşünüldüğünde her ikisi de o şeyin kendinde taşıdığı özellikten değil bizim ona biçtiğimiz değerdir.

İnsan dışı canlıların da herhangi bir hakka sahip olmak için insanın ona atfettiği değerden bağımsız şekilde, insanın işine yarayıp yaramadığına bakılmaksızın ya da insanların besin döngüsünde yer alıp almadığı önemsenmeksizin, bir yaşam öznesi olarak kendinde bir değere sahip olduğunu kabul edebilirsek bugün yaşanan birçok etik sorun alanının ortadan kaldırılabileceği düşünülmektedir.

Bugün yaşadığımız tarım, gıda, çevre ve ona bağlı olarak ortaya çıkan sorunların temelinde, doğanın ve insan dışı canlıların kendi başında olan değerinin kaybolması ve araçsal değerinin daha ön plana çıkarılması olduğu gözlenmektedir. Tarım ve gıda etiği, sadece insanın kendi türüne değil aynı zamanda insan türü dışındaki canlılara ve doğaya nasıl davranması gerektiğini söylemeye başlaması açısından temel bir çıkış noktası olarak kabul edilebilir.

MUTLU YILLAR

02.01.2020





18 Ocak 2010 Pazartesi

ÖZGEÇMİŞİM


Biraz kendinizden bahseden misiniz? diye sorduklarında kendimi zorda hissediyorum. 

 Aslında tam olarak kim olduğumu bilsem hayatla ilgili çok önemli bir problemi çözmüş olacağımı düşünüyorum. Bildiğim kadarıyla son 2500 yıldır filozoflar bu sorunun yanıtını arıyorlar. Ben de bir yandan kendimi bilmeye tanımaya çalışırken diğer taraftan sen kimsin sorusunu soranlara da modern toplumun bireylerinin yaptığı şekilde cevap veriyorum. Modern toplumun bireylere öğrettiği gibi kim olduğumu değil de ne iş yaptığımı anlatmaya başlıyorum.

Fabrika çiftliklerindeki hayvanlar, laboratuvarlar, hayvanat bahçeleri, sirkler, eğlence parkları aklıma gelmeyen daha bir çok alanda rutin olarak hayvanlarda yapılan eziyete dikkat çekmeye çalışıyorum. Hayvanları bizlere et üreten makineler olarak görmediğim için et tüketmiyorum. Toplu taşıma araçlarını kullanıyorum.

Tarımsal üretimde sürdürülebilir üretim modelleri, tarım ve gıda etiği, çevrenin sürdürülebilirliğinin sağlanması, üretilen tarımsal ürünlerin adil paylaşımının yapılması, tarımda cinsiyet eşitliği, diğer türlerin değeri ve hakları üzerine düşünüyor ve öğrendiklerimi paylaşmaya çalışıyorum.

YAŞAMIN ÖZNESİ OLMAK BAKIMINDAN TÜM CANLILARIN İNSAN TÜRÜNÜN ONA ATFETTİĞİ DEĞERDEN BAĞIMSIZ BİR DEĞERİ OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORUM

İnsan türünün yaşamına devam edebilmek ve hayatta kalabilmesi için kendi türü dışındaki canlılara uyguladığı şiddeti durdurması ve doğal kaynakları tüketmetme biçimini değiştirmesi üzerine de çalışıyorum.

Akademik Özgeçmişim ise aşağıda özetlemeye çalıyorum:


Prof. Dr. Burçin Çokuysal

Ege Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Toprak Bl.
35100 Bornova-İZMİR

İletişim Bilgileri:
Telefon (232) 311 25 62
Faks (232) 388 92 03
E-mail bcokuysal@gmail.com


Eğitim ve İş Deneyimleri:
1987 Lisans E.Ü. Ziraat Fakültesi, Toprak Bölümü
1990 Y.Lisans E.Ü. Fen Bil. Ens. Toprak Verimliliği ve Bitki Besleme BD
1995 Doktora E.Ü. Fen Bil. Ens. Toprak Verimliliği ve Bitki Besleme BD
2000 Doçent E.Ü. Z.F. Toprak Bl. Toprak Verimliliği ve Bitki Besleme BD
2006 Profesör E.Ü. Z.F. Toprak Bl. Toprak Verimliliği ve Bitki Besleme BD
2018 Anadolu Üniversitesi Felsefe Bölümü

Yurt Dışı Çalışmalarından Seçmeler:
1995 HPLC Temelli Analiz Teknikleri
Hebrew Uni. Of Jerusalem, Fac. Of Agr., Rehevot-İsrail.

1996-97 Çöl Agrobiyolojisi
Ben Gurion Uni. Of The Negev, Negev-İsrail.

1997-98 Stres fizyolojisi, Total ve polyA+ RNA-Protein sentezi, Gen transferleri Ben Gurion Uni. Of Negev, Jacob Blaustein Inst. For Desert Research
Cellular And Molecular Biology Lab., İsrail.

2016 Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti
Tarım Bakanlığı Stratejik Planı Çalışması (Moderatör)
Girne

2017 International Scientific-Expert Conference of Agriculture and Food Industry
Faculty of Agriculture and Food Sciences
University of Sarajevo, Bosnia and Herzegovina

2017 Glocal Age 2020 Project
Niigata Universtiy, Japan

2017 Glocal Age 2020 Project
Fukushima University, Japan

2018 International Soil Science Congress
Almaty, Kazakhstan

2019 Glocal Age 2020 Project
Tokyo University, Japan

Aldığı Bilimsel Ödül:
AB 6. Çerçeve Programına, CANEBC agroniminde hazırlanan “Conservation and Augmentation of Natural Enemies for Biological Control in Protected Cultivation Agro-Ecosystem for Sustainable Production of Food Crop” isimli proje, TUBİTAK’ın Avrupa Birliği Çevre Programları Proje Önerisi Özendirme Ödülü

2011 "Gediz Dostu Çevreci Solucanlar" projesi ile Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı, Coca Cola Hayata Artı Vakfı Proje Ödülü


Üyesi Olduğu Meslek Kuruluşları:
Uluslararası Toprak İlmi Derneği
Türkiye Toprak İlmi Derneği
Tarım ve Gıda Etiği Derneği

Bildiği Yabancı Dil: İngilizce

Medeni Hali: Evli ve iki çocuk babası

0 YORUMUNUZ İÇİN TIKLAYIN:

Yorum Gönder

YORUMLARINIZ İÇİN BİRKAÇ RİCA..
* Lütfen yorumlarınız fikir alış verişi ve paylaşım temelli olsun
* Yazılan yazılar ve yorumlar kendi fikirlerinize uygun olmayan düşünceleri ifade ediyor olabilir, olması çok doğaldır (yorumlar zaten bunun için vardır), ancak bu durumun kimseye kişilik haklarına saldırı, nefret uyandırma veya etiketleme yapma hakkını vermediğini lütfen unutmayınız.
* Düşüncelerinizi ifade ederken, lütfen düzgün bir Türkçe ile ve nezaket çerçevesinde kalınız.
Yorumlarınızda lütfen kendinizi tanıtmaktan çekinmeyiniz, ancak adres, telefon gibi özel bilgilerinizi de yazmayınız.
* Son olarak, blog sahibi yorumları yayınlamama hakkını saklı tutuğunu lütfen anımsayınız.




ZORUNLU AÇIKLAMA
Bu bir kişisel blogtur. Açıklanan, ileri sürülen fikirler, düşünceler üyesi olduğum herhangi bir kurumun, kuruluşun, onların yöneticileri ve personelinin politika ve düşüncelerini yansıtmamaktadır. Aksi belirtilmediği sürece burada aktarılan tüm materyallerin tamamı veya bir kısmı kaynak belirtilmek koşulu ile kullanılabilir, yeniden basılabilir.

MANDATORY DISCLOSURE
This is a personal blog. The opinions and the views expressed herein do not necessarily reflect those of any institutions, society and organizations, its administration, staff or members. Unless otherwise noted, all materials may be quoted or re-published in full, with attribution to the author.